Foreigner yg biadap...

oleh sorensen pada 18 September 2009 dalam

Maaf kalau entry kali ni mengganggu mood beraya korang. Aku try bersabar, tapi mmg aku takleh blah dah. Bukan pertama kali sbnrnya aku encounter dgn mcm2 kerenah kurang sopan foreigner ni. Tapi yg berlaku kali ni cukup membuatkan aku marah. Aku risau sgt2 kalau lepas ni aku takkan hormat semua foreigner yg ada kat upm tu sbb bbrp org dpdnya sudah berjaya mencucuh api terhadap prinsip yg sudah lama aku pertahankan!

Isu ni bermula apabila terdapat segelintir international student UPM (aku rasa2 semuanya Iranian) telah mempersoalkan penggunaan bahasa melayu di dlm forum group UPM di facebook. Mmg dah lama sbnrnya aku nampak diorg (ada 4 org semuanya) dari dulu lagi asyik2 merungut/menyalak di dlm comment setiap announcement. Kalau group admin tu buat pengumuman dlm bahasa melayu je, mula la diorg nak bising2. Kalau dia setakat nak mintak admin tu translatekan announcement tu kpd english aku tak kisah. Ini tak, diorang siap persoalkan UPM tu international university, sepatutnya SEMUA BENDA NAK KENA TULIS DLM BAHASA INGGERIS. Melampau kan?

Aku bgtau diorang, jgn ingat sbb diorg bayar yuran pengajian kat upm tu, sume benda nak diubah mengikut keperluan diorg termasuk bahasa dan budaya. Yg sorg tu jawab, kata diorg cuma nak moderator tu tukar sume yg kat dlm group tu dlm bhs inggeris je, bukan nak tukar culture pun. Pastu dia kata lagi perubahan budaya kita mmg dah lama berlaku dan takde kaitan dgn diorg. Yg buat aku panas tu, boleh ke dia nak persoalkan pasal nama aku? Suruh aku cari kat google kononnya bagi aku sedar nama aku ni asal usulnya dari mana? Tak ke SIAL namanya tu?

Aku balas la balik. Aku kata, aku tak percaya niat kwn diorg yg bising2 tu cuma nak suruh moderator group tu tukar bahasa je kat dlm tu. Tapi sebenarnya mmg terang2an dia cuba nak melarang penggunaan bahasa melayu kat situ, hanya kerana segelintir dpd diorg tak faham apa yg budak2 kita bincangkan. Pastu yg sorg tu kata, aku ni bad international ppl sbb tak tau asal usul nama aku dari mana. Hahah, dia charot aku.. salah org ler. Nak tau aku kata apa?

"that's a BIG proof why i could tell that i'm NOT a bad international ppl, coz i'm very very proud to tell you that I've never felt insulted because my dad gave me whether an Arabian/Persian or Indian origin kinds of name. but i can't imagine how u guys would react if that happens to u, u guys might be barking like what u did here. in that case, i felt sorry for u guys =)"

ADA AKU KISAH KATA DIORANG MENYALAK? BAIK LAGI ANJING KAN DPD BABI? Sudahlah masuk tempat orang taknak belajar bahasa kat tempat tu, pastu bila org suruh respect dia boleh sentap org tu balik plak. HANJING!!!

Kalau kita belajar psl asal usul dan 'kematian' satu2 bahasa, barulah kita faham kenapa satu2 bahasa tu penting sebenarnya. Itu identiti setiap bangsa, sbb adanya bahasa tu la yg akan membezakan kita dpd komuniti2 lain di dunia ni. Bahasa itu la yang merapatkan jurang2 yg ada pd setiap rakyat malaysia. Kalau semua orang kat malaysia ni dah dipaksa2 cakap English, sape yg nak pakai bahasa melayu dah? Kalau suatu hari nanti, anak2 cucu kita nak cakap melayu pun dah pelat2 berterabur (mmg dah ada pun skrg nih!) sanggup ke korang still nak mengaku korang org melayu/malaysia? Elakkan nanti ada plak foreigner lain yg mintak ajar bahasa melayu, tapi korang tak boleh sbb grammar korang pun ke laut. Sanggup ke?

Aku ni jenis yg pegang teguh pd prinsip. Aku belajar course bahasa (bahasa inggeris plak tu) tapi bagi aku, menjaga bahasa ibunda kita satu tanggungjawab. Bukan sesuatu yg boleh dibuat main2 ye. Biar la crystal clear mcm mana pun proficiency bahasa inggeris kita, tetap takde sape2 pun layak mempersoalkan hak kita menggunakan bahasa kebangsaan di tanah air kita sendiri.

KO HENGAT PANDAI SANGAT KE ORANG IRAN CKP BAHASA INGGERIS? CUBA KO SPEAKING DGN ORANG2 IRAN SENDIRI KAT NEGARA KAU, NAK TENGOK KO KNE HUKUM GANTUNG SAMPAI MATI KE TAK! ELAKKAN LA YE!!!! BERANGAN!!!!!!


4 komen seterusnya...

4 komen

  • fiza@noor

    haha..sentapan syawal sangatkan..
    aku agak dah konpem ko update kat blog pnye..
    dorg memang nk kne tuh..tau x dorg dr fac mane..? klu fac bhse..best la kte caci maki cuz memang wajib mik BM

  • sorensen

    aku rasa diorg dr faculty engineering, sbb tu berlagak sgt. tlg sket, kalau sekadar study abroad mampu pegi kat malaysia je.. tau2 jela financial status diorg mcm mana. nak dgr gak kalau diorg bkumpul sesama diorg, diorg borak pkai bahasa apa.

    konon nak english sgt katanyer.. pigidah..!!

  • Abe Min Beirut

    wow, xrugi aku belek2 blog ko stlah lame x bace... xsgka ade isu hangat.... Iran? Syiah yang laknat? dorang tu memang xsedar diri... kalo cantik xpe, bulu satu badan n then bau badan xyah ckpla... sebatu da bau.... ampunnn

  • sorensen

    pasal bau tu ko xyah cakap ler.. agak2 aku rela lagi tido kat kandang babi kot dpd duk satu bas dgn org iran..

    tertindas kat negara dia sendiri, pegi berhijrah kat negara org. kita terima dia sbb kesian, dia buat perangai mcm pukimak babi sial!!

    puas hati aku mencarut haram2 jadah iran tu..