Ragam pemandu bas...

oleh sorensen pada 19 Oktober 2009 dalam

Pagi td aku bangun dgn rasa tak sihat, badan yg sangat lemah dan perasaan yg sgt2 uncertain sama ada utk pegi ke kelas atau tidak. Tapi aku gagahkan jugak utk turun pd pukul 8 pagi tu sbb hari ni kelas dr. afida start pukul 8.30. Masuk bas 8.15, aku ingatkan dh ok. Alih2 tengok driver bas yg aku dah naik tu suruh pindah gi bas kat blkg plak sbb dia nak bwk bas tu gi mana ntah.

Dan dari situlah, kisahnya bermula.

Driver bas yg lagi satu ni adlh sorg pakcik yg dah kelihatannya agak berusia. Masuk2 bas je, dah kuar statement sentap. Masa tu jam dah menunjukkan pkl 8.35, bila dia tanya aku kelas aku start pkl brp. Aku selamba jela ckp kelas aku start 8.30. Pastu dia kata la kat aku, "Abis mcm mana ni, dah 8.35 ni dh lambat.. ko tak perancang masa ke?". Aku ckp la nak wat cmne, dah lama tgu bas kat dpn td gerak tak bergerak2 jugak. Masa tu la dia start sound aku dgn lebih advance, bgtau yg sepatutnya aku ni kena rancang benda2 masa ni sume, yg sepatutnya aku ni kena tunggu bas dr pukul 6.30 lagi supaya aku tak lambat ke kuliah. Aku pun.. OK.. then baru je aku nak pakai aku nye earphone dgr lagu Love Game, tah mcm mana bermula plak sesi "perluahan perasaan" dia kat aku. Sbb aku dh duk kat dpn, aku dgn x relanya tpaksa la dgr jugak..

Mcm2 la yg dia ckp. Bermula dpd tanya asal aku dr mana. Bila aku ckp aku asal sarawak, dia pun bgtau.. betapa bertuahnya aku dlm usia2 muda mcm ni dh dpt naik KAPAL TERBANG. (?). Dia smp skrg ni pun xdpt2 naik lagi katanyer. Pastu kata aku ni bertuah sbb pegi kelas ada bas yg dtg amikkan (?) sedangkan masa dia dlu kne jalan kaki 4 batu tiap2 hari utk smp ke sekolah. Sampai la ke tahap dia citer masa zaman2 dia dulu, still pakai coin queen elizabeth lagi. 1 sen masa tu sgt berharga katanyer, ala.. mcm yg mak ayah korang pnh citer kat korg la kan.. mesti korg pnh dgr. Mcm tu jugak aku.

Sbb tu la masa tu, tiba2 aku teringat kat bapak aku..
Dan pd masa yg sama aku pun terfikir gak.. "Driver bas ni KENAPA?"

Masa tu la baru aku sedar, bhw aku rs sangat bangga ada ayah mcm bapak aku skrg ni. Yup, seorg bapak yg mungkin pd org lain sgt typical sifat kebapakkannya. Selalu berleter, suka org dgr bila dia bercakap. Dan selalu buat perkara yg sama mcm yg pakcik driver bas tu buat kat aku td, bercerita sesuatu ttg kisah silam dia yg kemungkinan korg xnak tau atau korg rs xde kaitan dgn korg sikitpun. Tapi, kenapa aku kata aku lebih prefer bapak aku yg citerkan keperitan hidup dia berbanding dgn pakcik tu?

Ya, sbb bapak aku berjaya mengubah nasib keluarganya. Manakala pakcik bas tu xde apa2 yg dpt dibuktikan pun dgn menceritakan sume tu kpd aku, melainkan secara tak langsung memberitahu betapa dia sbnrnya tak cukup bersungguh2 suatu ketika dulu sbb cuma dpt jd driver bas je skrg ni.

Pak cik,

Sebagaimana pakcik, ayah saya dulu pun org susah. Kalau pakcik kata, pengalaman pakcik berjalan ke sekolah sepanjang 4 batu sudah cukup memeritkan.. ayah sy pnh menghadapi caci maki hamun masyarakat sekeliling sbb hidup yg susah. Tak cukup dgn itu, adik beradik yg ramai tu semua dia yg bantu datuk dan nenek kami tanggung sara hidup. Atas kesedaran itulah ayah saya tekad utk mengubah nasib hidup keluarga. Dpd menjadi pekerja kilang kayu, dia memulakan langkah dgn belajar pertukangan emas di kelantan pd awal tahun 70-an, sehinggalah memasuki maktab perguruan selepas itu.. alhamdulillah, pd tahun 2005 yg lalu ayah saya sudah bersara. Bersara dpd menjadi guru besar sekolah, dan smp ke hari ni masih lagi mendapat wang pencen lumayan hasil titik peluh usahanya selama berpuluh2 tahun tersebut.

Dan pakcik rasa perjalanan hidup sy pun sgt mudah mcm yg pakcik sangka?

Pernahkah pakcik menggalas tanggungjawab spt saya, yg mana selama 25 tahun saya perlu menjaga nama baik ayah saya yg sgt dikenali di tempat kami.. kerana betapa segannya sahabat2nya dan masyarakat sekeliling terhadap dia. Kenapa? Kerana ayah sy adalah seorang bekas GURU!!!

Hidup senang bukan bermakna hidup boleh menjadi mudah ye pakcik. Pakcik tak pernah melaluinya, jd pakcik tak pernah rasa..

Sekurang2nya dgn menceritakan kesusahan yg dialaminya dulu, ayah sy ada sesuatu utk diceritakan tentang perkembangan dlm hidupnya. Dan pakcik pula? Adakah pakcik berjaya seperti dia? Hanya kerana pakcik sudah berusia, pakcik rs pakcik layakkah menceritakan semua keperitan hidup pakcik.. wpun takde apa yg pakcik nak buktikan kpd saya dpdnya?

Pd aku, ada sesetengah masa kita tak layak membandingkan pengalaman kita dgn org lain.. terutamanya secara massive kpd org yg kita tak kenali. Aku bukanlah mempersoalkan kelayakan pakcik bas tu utk memberi teladan kpd aku. Tp aku sedikit terkilan dgn cara dia menyampaikan nasihatnya. Seolah2 aku ni tak pernah menghargai apa yg aku nikmati skrg. Dan dia membuat aku rs seolah2 aku xpnh menghargai org tua yg membesarkan aku selama ni. Dan yg paling penting, dia buat aku rasa yg sebahagian dpd hidup aku kat sini perlu dihabiskan hanyalah UNTUK MENUNGGU BAS!!!

Mungkin sikap pakcik tersebut mmg suka menunggu. Dan sbb itulah dia tak berjaya, sebagaimana berjayanya ayah aku.

Sem depan sy tunggu bas lepas subuh la ye pakcik. Kot2 la suasana edaran bagi extra income ke kalau pakcik wat OT kan :)



4 komen seterusnya...

4 komen

  • Ann

    sokong, nasib kita takkan berubah melainkan kita snediri yg cuba merubahnye..

    sy pun nk share citer gak.
    ayah sy pun hdup ssh dn x abis sklah (sklh rendah jer), so dia merantau dtg ke malaysia utk cari rezeki, wpun dia seklh x tggi, dia cuba mberi pddikan setinggi yg blh kpd anak2..spy orang2 kt kg tak terus mghina kami, dari mula2 dia pg bniaga kt psr mlm hnye jalan kaki jer (time tu sy sklh rendah lg), lps tu beli kancil, then skang dh ade sbuah kete protn n van. dn sbuah umah yg selesa buat kitaorg semua.

    dia pun sering igtkan kami ilmu tu pntg dan taknak kitaorg adik bradik (12 org..dn sy anak sulung) hidup ssh mcm dia mase muda2 dulu..

  • sorensen

    ann: semua parent akan rasa prsn yg sama. tak ada mak ayah yg mahu tengok anak2nya hidup susah.

    ayah saya paling pantang kalau terdengar ada di kalangan kami yg menyebut "takpelah, kita orang miskin" walaupun dgn secara bergurau. katanya, dia pernah rasa mcm mana hidup dlm kemiskinan, dan kami tak mungkin akan sanggup menghadapinya.

    lagi satu, ayah saya pun sekolah setakat darjah 6 gak dulu, atas sbb desakan hidup dia berhenti sekolah. tapi dia berjaya lepas spm dan stpm dgn belajar sendiri.

    sbb tu sy sangat bangga dgn dia :)