Bermain gila dgn Maxis...

oleh sorensen pada 19 Jun 2010 dalam , ,

Bak kata mat saleh; fool me once, shame on you.. fool me twice, shame on me! Itu la yg berlaku antara aku dgn Maxis. Dari tahun lepas tak sudah2, semuanya psl sistem Maxis Prepaid Broadband yg gilababi tu la. Tak sudah2 duit kita dipotongnya tak tentu sebab. Kalau sekali dua takpe la, tapi kalau dah lebih dari 3 kali dgn jumlah yg tak patut2.. lebih2 lagi dgn transaction yg tak pernah dibuat.. tak ke melampau namanya tu?

Malam tadi mmg darah aku betul2 menyirap. Pukul 11.16pm, tiba2 satu sms masuk. Ia adlh sms pengesahan yg kononnya aku dah purchase Maxis Prepaid Broadband utk seminggu.. padahal henfon tu ada sepanjang masa dgn aku dan aku tak hantar apa2 pun. Skali aku check, mmg betul kredit aku dah dipotong RM25. Apa lagi, jin meroyan pun mula merasuk!

Mula2 aku call custcare dlm few minutes lps dpt message tu. Tapi biasalah, mcm pengalaman aku sebelum ni pun dia akan suruh tunggu selama 2 jam supaya sistem update dan dorg boleh check transaction terkini. Then dlm pukul 1 lebih, aku call balik suruh dorg check. Nak tau dia kata apa?

ENCIK MMG DAH PURCHASE SERVICE NI TADI. ENCIK SURE KE TAKDE SIAPA2 ORANG LAIN YANG BELI SERVICE TU MELALUI HENFON ENCIK? OWH, MAAF ENCIK KALAU MASALAH PEMOTONGAN KREDIT DPD SERVICE LAIN KAMI BOLEH TOLONG, TAPI PEMBELIAN PREPAID BROADBAND NI CUMA BOLEH DILAKUKAN DPD HENFON ENCIK SAJE.

Ley? Aku jawab la...

SAYA TAU MCM MANA PROSEDUR UTK BELI SERVICE TU, BUKAN SAYA TAK PERNAH BUAT. MSLHNYA SY TAK BUAT APAPUN, HENFON TU SEPANJANG MASA ADA KAT SAYA. KALAU MEMANG SAYA BUAT, NAK BUAT APA SAYA BUANG MASA BERCAKAP DGN U? SAYA TAK BELI SERVICE TU SBB KAT RUMAH NI SAYA GUNA STREAMYX!

Mrasa ley?

Pastu budak custcare cina tu suruh aku tunggu kejap, then dia forwardkan aku kpd sorg custcare indian. Yg ni relax sket.. dia tanya balik mslh aku then aku cerita. Dia ni boleh plak terima apa yg aku ckp, tak byk cengkadak mcm yg sorang td buat seolah2 aku ni nak menipu. Tapi kena jugakla tempias2 setan dpd aku, maklumla tgh naik darah. Nasib kau ler. Pastu dia kata dia akan create report dan suruh aku tunggu bahagian teknikal bagi maklumbalas dlm masa 3 hari. DAN.. kali ni AKU MINTAK CASE ID untuk report tu, yg mana belum pernah aku buat utk mana2 complaint sebelum ni.

Dan hasilnya?

Tengok la kat atas tu. Pukul 10.30 pagi tadi bahagian teknikal call aku, bagitau dorg dah settle refund balik duit tu kat aku. Itu pun dia kata, alasannya sbb aku purchase prepaid broadband tu tp refund balik sbb aku kata takleh guna! Cibai tak? Tapi aku malas nak kesah la, sbb dorg dh refund so buang tenaga aku je sambung bertekak dgn dorg.

So pengajarannya di sini?

Korang jangan takut tegakkan hak kita sebagai pengguna. Kalau org nak kata aku gila sbb meroyan nak complaint2 psl duit ciput tu, aku peduli apa? Ciput ke mslhnya? Company besar mcm tu membuat attempt mencuri duit org mcm org tak dapat buat apa2 adalah sangat HANJING! In fact, aku dh nekad dah. Kalau kali ni dorg tak settle balik dgn aku, mmg aku akan buat laporan polis terus. Aku takkan buat laporan melalui SKMM lagi.. ya.. SURUHANJAYA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA, SEBAB DORG BUAT KERJA MACAM TAIK!!!

Dan yang paling penting?

Sape2 yg guna maxis hotlink tu, pastikan balance kredit korang sentiasa kurang dpd RM25 utk mengelakkan kesulitan mcm yg aku alami ni. Nak bertekak dgn custcare dorg tu bukan senang, lain la kalau mulut korang mcm aku. Kalau kena jugak, jgn lupa.. buat complaint sampai dorg create report dan MINTAK CASE ID tu.. sbb benda tu la yg dorang paling takut skali. Kalau kita simpan case id, ia membolehkan kita sentiasa follow up case tu sampai selesai, ataupun mungkin lebih berguna in case kalau kita nak amik tindakan undang2 sekiranya mmg sah dorang melakukan penipuan.

So Maxis..
KAU BRANI LAGI BERMAIN GILER DGN AKU PASNIH???


1 komen seterusnya...