Khalas!!! - Memori sebuah Ramadhan...

oleh sorensen pada 10 Ogos 2010 dalam

Suatu hari dalam bulan ramadhan dua tahun lepas. Petang tu, dbong datang dari KPZ ke kolej aku untuk berbuka sama2. Dah siap2 semua makanan kat atas lantai bilik aku, baru je kami nak duduk tiba2 pintu bilik diketuk. Hairan aku, sebab kat blok kolej tu memang aku takde sorang kawan pun.. dan pintu aku tak pernah diketuk. Kiranya semua jiran2 aku kat situ stranger la bagi aku. Dengan penuh risau dan curious, aku suruh dbong je yang bukakan pintu. Pastu aku dgr, dbong speaking dgn orang tu.. tak lama pastu dbong masuk balik dengan sebiji mangkuk politena di tangannya.

Kata dbong, yang bagi benda tu tadi rupanya sorang jiran pak arab aku yang tinggal di floor yang sama. Tak pernah berbual, just senyum2 camtu je selama ni. Datang nak bagi sedekah hidangan berbuka rupanya. Bayangkan semangkuk bubur nasi kuning mcm kat atas ni, dengan bau kulit kayu manis yang sangat kuat ditambah lagi dengan sesudu serbuk kulit kayu manis yang ditabur di atasnya. Mesti korang tertanya2, apakah bendanya itu kan? Itulah yang aku dgn dbong fikirkan.

"Apa benda ni dbong?," tanya aku. Maklumlah, dbong ni 'darah arab' dia pekat sikit. Bukan sebab dia keturunan arab, tapi sebab dia minat dengar lagu arab! Huhu! Dbong pun kata dia tak tau, so bila lps azan tu aku dgn dia pun sama2 la rasa bubur misteri tersebut.

Bila mula disuap, aku relax je. Dbong plak tak bersuara, tak tau nak cakap apa. Kami pun mula berbincang pasal rasa bubur tu, dan ala2 seorang pengkritik makanan aku pun mula komplen.. mengatakan kalau rasa bubur itu lebih sedap kalau takde serbuk kulit kayu manis di atasnya. Dbong pun setuju, padahal hakikatnya kami tak tau pun apa jenis makanan itu sebenarnya.. dan tak tau jugak kenapa serbuk kulit kayu manis perlu ditabur di atas bubur nasi yang manis itu! Akhirnya, aku dengan dbong pun sepakat. Sepakat untuk memberikan nama bubur itu.

Bubur Al-Khalas.

Khalas dalam bahasa arabnya bermaksud CUKUP. Maknanya, sesiapa saja yang makan bubur itu akan menjerit "Khalas!! Khalas!!" selepas beberapa suapan, kemudian menutup mulut dan menuangkannya ke dalam sinki kerana tidak tahan lagi dengan rasanya yang pelik.

Terasa berdosa sebab membuang pemberian ikhlas orang, apa lagi di bulan Ramadhan. Apa boleh buat, itulah yang dikatakan sebagai pertembungan budaya. Yang mana, tidak semua yang ada di dalam kebudayaan orang lain tidak kiralah dari segi makanan, mahupun perbuatan boleh diterima oleh kita yang berasal dari Nusantara.

Kenangan itu terimbas lagi sempena Ramadhan yang mulia ini. Kenangan lucu, yang akan terpahat selama-lamanya. Marhaban Ya Ramadhan. Selamat berpuasa :)


Comments seterusnya...