Fenomena Gangnam Style

oleh sorensen pada 29 Ogos 2012 dalam



Hmm... Kadang-kadang memang aku tak faham dunia hiburan antarabangsa kebelakangan ni. Makin lama makin pelik aku tengok. Sejak 2-3 minggu lepas orang seluruh dunia dah kecoh pasal music video tarian Gangnam Style oleh seorang artis Korea dengan nama jolokkan PSY.

Faktor utama yang menyebabkan aku bukak video ni minggu lepas apabila dikhabarkan tontonan Youtubenya sudah mencecah lebih 26 juta tontonan. So aku fikir, luar biasa benar video ni sampaikan dalam masa sebulan je lepas upload dah dapat views sebanyak tu. Tapi bila aku tengok je, aku bingung. Yang aku nampak cuma seorang lelaki Korea gemuk yang menari dengan cara pelik, kadang-kadang seorang lepas tu berkumpulan. Apa kejadahnya Gangnam style ni sebenarnya?

Bila aku buat post di Facebook untuk bertanya pada kawan-kawan pendapat diorang, diorang kata keistimewaannya terletak pada rentak muziknya yang catchy dan dance-step yang lawak. Tapi aku tak puas hati, aku try baca kat Wikipedia. Apa yang aku faham, "Oppan Gangnam Style" bermaksud "I love Gangnam Style", dan Gangnam Style merujuk kepada gaya hidup mewah yang dikaitkan dengan daerah Gangnam di Seoul. Apa tujuannya, sama ada sebagai sindiran atau lain-lain tidaklah aku pasti. Mungkin cuma orang Korea saja yang faham walaupun hakikatnya trend Gangnam tu dah merebak ke seluruh dunia.

Kat Malaysia ni pun merasa dah tempiasnya. Disebabkan music video tu release dalam pada kita semua nak menyambut raya, maka ada lah pulak video parody Gangnam Style bertemakan Hari Raya dan Kampung Style. Adoi, sungguh aku tak faham. Apa-apa ajelah.




UPDATE: 11/9/2012

PSY telah dijemput menjadi tetamu undangan dalam rancangan talkshow Ellen DeGeneres. Turut diundang pada masa itu adalah Britney Spears, dan PSY telah mengajar mereka melakukan step tarian Gangnam Style di studio!





Comments seterusnya...